Utrecht, 23 januari 2023. De medewerkers van McDonald’s Restaurants worden letterlijk in een nieuw jasje gestoken. In samenwerking met familiebedrijf Schijvens Corporate Fashion is er namelijk nieuwe bedrijfskleding ontwikkeld voor medewerkers in de Restaurants, een hippe kledinglijn met veel variatie die helemaal bij deze tijd past. Medewerkers uit de Restaurants hebben geholpen bij de keuze van de bedrijfskleding, die op duurzame wijze geproduceerd worden. Oude bedrijfskleding van McDonald’s wordt ingezameld en als grondstof gebruikt voor de productie van de nieuwe (circulaire) kledingstukken.
Zo’n tweehonderd Nederlandse Restaurants stappen deze week over op de nieuwe bedrijfskleding die een veel minder formele uitstraling heeft. Zo is er een hoodie toegevoegd aan de kledinglijn en is er veel oog voor detail, van sesamzaadjes stiksels tot kleine en speelse borduringen. Alle broeken zijn voortaan jeans, waarbij men kan kiezen uit een regular of slimfit pasvorm. Op advies van geraadpleegde medewerkers is er een elastische band aan de broek toegevoegd voor meer draagcomfort. Ook is er een breed assortiment aan hoofddeksels, van een sunvisor tot een baseball petje. En de softshell jas voor buiten heeft een uitneembare voering om Crew meer keuze te geven. De collectie voor het managementteam in de Restaurants is onderscheidend, maar wel in het tijdsbeeld van nu. Zodoende hebben ook de sweatblazer en het jurkje een casual uitstraling.
Het familiebedrijf Schijvens uit Hilvarenbeek produceert sinds 2020 alle bedrijfskleding voor de Nederlandse McDonald’s Restaurants en maakt alle kleding van gerecyclede katoen en gerecyclede polyester, inclusief oude bedrijfskleding die uit de Restaurants ingezameld is. Het bedrijf is lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die zich inzet voor betere werkomstandigheden in textielfabrieken wereldwijd. Daarnaast is de nieuwe bedrijfskleding een enorme verbetering voor het milieu, met 96 procent minder water verbruik, 20 procent minder CO2-uitstoot en 36 procent minder energieverbruik.
Jaap Rijnsdorp-Schijvens, CEO Schijvens is enthousiast over de nieuwe kledinglijn: “Het bijzondere aan deze opdracht is dat we de nieuwe bedrijfskleding samen met McDonald’s medewerkers, vóór McDonald’s medewerkers hebben ontwikkeld. Zij vonden het heel tof dat we van hun oude kleding nieuwe bedrijfskleding hebben gemaakt. Als familiebedrijf vinden we het belangrijk om met elke generatie weer stappen voorwaarts te zetten. McDonald’s daagt ons daar ook echt op uit, dat maakt de samenwerking heel bijzonder.”
“Kleding waarin je je fijn voelt en die uitstraalt wie we zijn, is voor onze 20.000 medewerkers erg belangrijk en weerspiegelt onze identiteit. Rand voorwaardelijk hierbij is dat de kleding op een verantwoorde wijze wordt geproduceerd”, aldus Ineke Jeuster, Director People bij McDonald’s Nederland. “Ook ben ik blij met het verzoek van onze Franchisenemers om het logo van het Ronald McDonald’s Kinderfonds op de mouwen van de kleding toe te voegen. Op deze manier dragen wij om onze band met het Kinderfonds nog zichtbaarder uit in onze 262 restaurants”.
////////
Over McDonald’s Nederland
Wekelijks biedt McDonald’s Nederland aan bijna 3,2 miljoen gasten op ieder moment van de dag een positief moment. Met gevarieerde keuzes en versbereide, iconische producten die door ruim twintigduizend medewerkers met zorg worden bereid. In Nederland heeft McDonald’s 262 restaurants. Het streven naar kwaliteit en beleving staat centraal in alle facetten van de bedrijfsvoering, evenals het inzetten van haar schaalgrootte om te verduurzamen en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.